Vanliga frågor & svar.

Nedan har vi samtal de vanligaste frågorna och svaren.

Finner du inte det du söker här är du såklart välkommen att kontakta oss!

Mingla är stolta över vår täckning. Tele2s nät som vi använder täcker 99,9% av alla bebodda platser i Sverige och har dessutom blivit utsett till Nordens bästa 4G-nät! Täckningskarta – klicka här

Med funktionen Voice over LTE (VoLTE) ringer du i 4G-nätet, det vill säga att mobilen kopplar upp röstsamtal i 4G-nätet istället för 2G- och 3G-nätet. Fördelarna är många men du får bland annat bättre täckning och samtalskvalitet på många platser i landet.

Upplever du ibland att inomhustäckningen inte är tillräcklig? Till skillnad från VoLTE, som gör det möjligt att ringa via 4G, kan du med tekniken WiFi-samtal (Voice over WiFi) ringa samtal över WiFi.

Modeller tillverkade efter 2018 (VoLTE) och 2019 (WiFi-samtal) har stöd för både VoLTE och WiFi-samtal som standard.
 

Äldre Modeller Med Stöd För VoLTE Och WiFi-Samtal

   
AppleVoLTE    WiFi-samtal
iPhone 6/6 Plus
iPhone 6s/6s Plus/SE
iPhone 7/7 Plus
iPhone 8/8 Plus/X
iPhone Xs/Xs Max/Xr
iPhone 11/11 Pro/11 Pro Max
   
SamsungVoLTE    WiFi-samtal
Galaxy A-serien (2017-2020)
Galaxy J-serien (2017-2019)
Galaxy Xcover 4
Galaxy Xcover 4s
Galaxy S6 / S6 edge / S6 edge+
Galaxy S7 / S7 edge
Galaxy S8 / S8+ & DS
Galaxy S9 / S9+
Galaxy S10e / S10 / S10+
Galaxy Note8
Galaxy Note9
Galaxy Note10 / Note10+
Galaxy Fold 2019
   
SonyVoLTE    WiFi-samtal
Xperia XA2 / XA2 Ultra
Xperia XZ1 / XZ1 Compact / XZ Premium
Xperia XZ2 / XZ2 Compact / XZ2 Premium
Xperia XZ3
Xperia 1 / 5 / 10
   
HuaweiVoLTE    WiFi-samtal
Honor 10
Mate 10 Pro
Mate 20 Lite
Mate 20 Pro
P20 Lite
P20 / P20 Pro
P30 Lite / P30 / P30 Pro
   
XiaomiVoLTE    WiFi-samtal
Mi Note 10
   
ZTEVoLTE    WiFi-samtal
Axon 10 Pro
   
MotorolaVoLTE    WiFi-samtal
G7 / G7 Plus
One Macro / One Zoom
Razr 2019
   
NokiaVoLTE    WiFi-samtal
8 Sirocco
6.1 / 6.2
7.1 / 7.2
8.1

Byt som du vill innebär att du kan byta fritt mellan våra abonnemangsformer om ditt behov ändras över tid.

  • Behöver du mer surf under semestern? Byt upp!
  • Mindre surf efter semestern? Byt ner igen!

Du byter genom att kontakta oss via byt@minglamobil.se eller chatta med oss här på hemsidan.

Bytet sker vid nästkommande månadsskifte, men du kan byta hur ofta du vill.

Manuella inställningar för MMS ställer du in som följande.

Gå in under:

  1. Inställningar för trådlöst nätverk
  2. Mobildata
  3. MMS-inställningar

Inställningarna som skall ställas in:

  • Adress: http://mmsc.tele2.se/
  • IP-adress: 130.244.202.30
  • Port: 8080
  • APN: SP.tele2.se
  • Användarnamn: ”blankt”
  • Lösenord: ”blankt”

I vissa fall kan man behöva ställa in surf-inställningar manuellt.

För att ställa in dessa går du in under (beroende på vad du har för telefon):

  1. Inställningar
  2. Trådlösa inställningar / Allmänna inställningar
  3. Inställningar för Mobildata/Mobildata/Mobilsurf
  4. APN-Inställningar / Åtkomstpunktsnamn / APN
  5. Ändra APN till: tele2.se

Om surfmängden inte räcker som ingår i ditt avtal, kan vi självklart lägga på mer.
1 GB – 49kr
5 GB – 149kr
10 GB – 249kr

Hör av dig till oss så löser vi det!

När ni flyttar era telefonnummer från er nuvarande operatör till Mingla Mobil, görs en nummerflytt. (Även kallad nummerportering.) Det innebär att ditt nummer flyttas till oss och samtidigt avslutas tjänster och abonnemang hos er tidigare operatör.

Hur lång tid tar det?

En nummerflytt tar i genomsnitt 10 dagar. I vissa fall kan det ta längre tid men beror i de flesta fallen på din tidigare operatör. När numret porteras till ditt nya Mingla Mobil-abonnemang skickas ett SMS med information om vilken tid och datum du behöver byta SIM-kort. Nummerflytten sker alltid på natten mellan 02:00 – 04:00.

 

Alla nya abonnemang kommer med ett så kallat tillfälligt nummer. Detta nummer ersätts med ditt nummer samma datum som det flyttats till Mingla Mobil SIM-kortet. Abonnemanget är fullt användbart även med det tillfälliga numret aktivt.

När du fått ett nytt SIM-kort så får du också en PUK-kod. PIN-koden är inte aktiverad på våra SIM-kort från början. PUK-koden används för att skapa en egen PIN om man vill det. Har du tappat bort din PUK-kod kan du ringa vår kundtjänst för att beställa en ny.

Den som ringer upp dig betalar bara för samtalet inom Sverige. Taxan blir alltså den samma för den som ringer upp oavsett var du befinner dig. Du betalar som mottagare för delen av samtalet mellan Sverige och det land du befinner dig enligt gällande prislista. Om du låter din röstbrevlåda ta emot samtalet när du är utomlands kan du även debiteras för uppkopplingen tillbaka till Sverige. Behöver du inte din röstbrevlåda under utlandsvistelsen kan du tillfälligt koppla ur den via inställningsmenyn i röstbrevlådan.

Ring vår kundservice på 08 – 777 88 58 så hjälper vi dig att spärra ditt abonnemang. Detta innebär att ditt abonnemang blir obrukbart för obehöriga.

Fyll i vår autogiroanmälan här och skicka in så kommer pengarna dras automatiskt varje månad.

Vill ni överlåta ett abonnemang och dess kvarvarande bindningstid behöver ni kontakta vår kundservice så hjälper vi er vidare med ärendet.

Våra abonnemang har varierande bindningstid med en uppsägningstid på 1 månad. För att säga upp ditt abonnemang var vänlig kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Logga in på Mina Sidor, fakturainfo , för att ta del om mer information om din faktura.

För att hantera din röstbrevlåda ringer du 222 från din mobiltelefon